SEDEX-SMETA (SOSYAL ETİK UYGUNLUK DENETİMİ) Danışmanlığı Nedir?
SEDEX Nedir?
Sedex 150’den fazla ülkede 50.000’den fazla üye tarafından kullanılan tedarik zincirlerinde sorumlu kaynak verilerini paylaşmak için dünyanın en büyük işbirliği platformlarından biridir.
Tedarikçi Etik Veri Paylaşımı ( SEDEX), işletme ve organizasyonlara Tedarik Zincirleri içindeki işçi uygulamalarına dair verileri yönetmelerini sağlayan web tabanlı bir sistemdir.
İngiltere’deki sivil toplum örgütleri, ticaret birlikleri ve üye firmalar tarafından oluşturulmuş bir sosyal uygunluk girişimidir. En büyük amacı İngiltere pazarı için üretim yapan tüm çalışanların çalışma şartlarının Uluslararası Çalışma Standartları’na uygun olmasını sağlamaktır.
- Sedex denetimleri SMETA metodolojisi ile 3. Taraf onaylı denetim firmaları tarafından yapılır.
- Genelde 4 haftalık yarı haberli denetim şeklinde yapılır.
- Sedex Hazırlık Süreci yaklaşık 4-6 haftadır, bu süreç firmanın performansına göre değişebilir.
- Yapılan denetimden geçen üretici firma İngiltere’deki üye firmalar tarafından kabul edilir.
Sedex ‘ e üye işletme ve tedarikçiler, kendi Smeta denetim raporlarını doğrudan SEDEX sistemi içinde diğer tüm üyelerin görebileceği şekilde yayınlama olanağından faydalanırlar.
Sedex Sosyal Uygunluk denetimlerine giren firmalar da Sedex sistemine üye olarak ve geçirdikleri denetimlerin raporlarının sisteme yüklenmesi yoluyla; denetim sonuçlarını yetki verdikleri birden çok Sedex üyesi tarafından görülebilmesi sağlarlar ve böylece farklı üye firmalardan birden çok kez denetime girme ihtiyacı duymazlar.
Sedex dört ana temel üzerinde durmaktadır. Üyeler buna göre tedarik zinciri performansını artırmayı taahhüt eder.
- Çalışma Standartları
- Sağlık ve Güvenlik
- Çevre Ahlakı
- İş ahlakı
Sedex doğrudan kendi denetim ve iyileştirme faaliyetlerine tedarikçileri dâhil etmekte, tedarik zincirinin orta ve üst üyelerini oluşturur.
SEDEX Denetimleri: 3. taraf Bağımsız Denetim olarak gerçekleştirilmektedir. ETI, SEDEX Platformunu ve SMETA Metodolojisini kullanmaktadır. Yukarıda bahsi geçen ETI Kriterlerine ve yerel kanunlara göre değerlendirilen işletmeye detaylı bir rapor ve düzeltme planı verilir. Geçerliliği 12 aydır. SEDEX Denetimleri İngiltere başta olmak üzere, bazı Avrupa markaları tarafından da kabul gören bir denetim türüdür. Etik denetim tekniğinde iyi uygulamaların derlendiği bir denetim usulüdür. Bir tedarikçinin, her müşteri için farklı bir denetim gerçekleştirmesi yerine, bir denetim ile birden çok müşteriye ulaşmasını sağlar. Ölçüm aracı olarak ETI kodunu ve yerel yasayı kullanmaktadır. Dünyadaki en yaygın kullanılan etik denetim formatlarından biridir. SEDEX sisteminde 93.000 kişiyle bugüne kadar 280.000 SMETA gerçekleştirilmiştir.
SEDEX TÜRKİYE : Günümüzde şirketler doğal kaynakları sorumlu bir şekilde kullanmanın yanı sıra tedarik zincirleri genelinde etik ve sosyal sorumluluğu da teşvik etmelidir. Tedarikçi Etiği Veri alışı veya kısa adıyla SEDEX üyelerin sosyal ve etik performansları hakkında müşteri ve ortaklarına detaylı bilgiler vermesine olanak sağlayan ve Global düzeyde tanınan bir Online platformdur. Amaç tedarik zincirinin tamamını daha şeffaf hale getirmektir.
SEDEX DENETİMLERİ kurumsallığınızı tarafsız bir biçimde ortaya koyarak firmanızı ön plana çıkarır.
Bu denetim sonucunda SEDEX belgesi verilmez, belge yerine SEDEX numarası verilir. Denetimde SEDEX standartlarına uygunluk denetlenir. Denetim, firmanın sosyal sorumluluk alanındaki başarısını ya da başarısızlığını ortaya çıkarır. Denetim insan kaynakları uygulamaları, iş güvenliği uygulamaları ve uluslararası çalışma standartları uygulamaları üzerinden planlanır ve denetlenir. Yapılan araştırmalar bu denetimlerin firmaların karlılık oranını arttırdığını, müşteri Profilinin genişlettiğini göstermektedir. Markanın değerini, itibarını, çalışanların mutluluğunu, karlılığın artmasını, üretim verimliliğinin artmasını, kanunlara uyumu, güvenli bir çalışma ortamının oluşmasına fayda sağladığı tespit edilmiştir.
Sedex denetimde incelenen başlıca konular nelerdir?
- Zorla Çalıştırma
- Çalışma Saatleri
- Çocuk İşçilik
- Örgütlenme Özgürlüğü
- İş Sağlığı ve Güvenliği
- Yönetim Sistemleri
- Ayrımcılık
- Ödemeler ve Haklar
- Fason İşçilik / Tedarik Zinciri
- İnsan Hakları
- Tedarik Zinciri Yönetimi
Sedex denetimine nasıl hazırlanabilirim?
Sedex Denetiminizin “en iyi şekilde sonuçlanması için” öncelikle sıkı bir ön çalışma gerekmektedir. Sedex her sene denetimde yenilikler isteyebilmektedir. 2017 yılında da insan hakları ve tedarik zinciri yönetimi gibi bazı eklemeler yapmıştır.
Sedex Denetimleri sonucunda, raporunuzda karşılaşacağınız her uygunsuzluk sizin için sorun teşkil edebilir.
CPA Danışmanlık deneyimli kadrosu ile adım adım Sedex Danışmanlığı’ nda sizlerin yanında olacaktır. Sedex için Danışmanlık ve diğer hizmetlerimizin detayları için bize ulaşınız.
Sedex’in yararları nelerdir ?
- Rakiplerinize karşı rekabet avantajı
- Verimlilik ve kalite artışına katkı
- Çalışan sirkülasyonunun azalması
- Çalışan memnuniyetinin ve güveninin artması
Danışmanlık Hizmetlerimizin Kapsamı
İşletmenizi Smeta SEDEX standartlarına uygun hale getirmek için ilk olarak ön denetim gerçekleştiriyoruz. Sonrasında ise gerekli tüm dokümantasyon ve süreçleri beraber yöneterek başarılı sonuçlara ulaşmanıza yardım ediyoruz.
Danışmanlık Sürecimiz
Danışmanlık süreci soğuk temas denilen danışmanın işletme ile iletişime geçmesi sonucu veya işletmenin herhangi bir ihtiyacından dolayı danışman ile iletişime geçmesi ile başlar. Bu temas süresi boyunca danışmanın ihtiyaçlarını karşılayıp karşılamayacağı ve danışmanın firmaya hitap edip etmediği konuları netleştirilerek çalışmanın başlayıp başlamayacağına karar verilir. Başlanması kararı durumunda danışmanlık sözleşmesi imzalanır.
İlk temasın ardından anlaşılması durumunda firmanın ihtiyaçları belirlenmesine yönelik danışmanın belirleyeceği katılımcılarla toplantı gerçekleştirilir. Toplantıya danışman başkanlık eder. Toplantı daha çok firmanın mevcut durumun analiz edilmesine yönelik sürdürülür. Ve toplantının sonunda sorunlar ve eksiklikler ana hatları ile belirlenir.
İşletmenin taleplerinin karşılanması için danışmanın hangi görevleri yerine getirmesi gerekliliği müşterek olarak belirlenir. Bu görevleri yerine getirirken firmadan kimlerin iletişimde olacağı ihtiyaç olması halinde müşteri veya tedarikçilerden kimlerle iletişime geçmesi gerekliliği ortaya konur.
Danışmanın görev tanımı belirlendikten sonra bu görevleri yerine getirirken performansının ölçümlenebilmesi için performans kriterlerinin ve hedeflerin ortaya konması gerekmektedir. Bu hedeflerin ne kadarlık kısımlarının tamamlandıkları ise proje süresince periyodik olarak kontrol edilerek projenin temposu ayarlanır.
Hedefler bazen birbiri ile ilişki içerisinde bulunmaktadır. Ve bir hedefin gerçekleştirilebilmesi için başka bir hedefin öncelikli olarak gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bu yüzden hangi hedefin hangi sıra ile ulaşılacağı planlanması gerekmektedir. Bu aşamanın ardından proje planı oluşur ve işletmeye beyan edilir.
Gözlem, mülakat ve anketler uygulanarak danışmanın ihtiyacı olan bilgiler tedarik edilir. Bu aşamada çalışanların mesailerinde feragat etmeleri gerekmektedir. Ve doğru bilgiyi danışmana ulaştırmaları gerekmektedir.
Veriler toplandıktan sonra karmaşık olan verilerin düzenlenmesi sınıflandırılması ardından analiz edilerek yorumlanması gerekmektedir. Hangi veriyi nerde nasıl kullanılacağı verilerin doğruyu yansıtıp yansıtmadığı, başka türlü nasıl verilerin elde edilebileceği konusunda önerilerde bulunulur
Ana aşama olan uygulama aşaması projenin %80’lik bir kısmını kapsamaktadır. Verilerin elde edilmesindeki kolaylık uygulamada görülmeyebilir. Bu tip sorunlara değişime karşı direnme, kültürel statüko, danışmana karşı duyulan güvensizlik gibi etkiler sebep olmaktadır. Sorunların çözülebilmesi için ise planın sıkı kontrol edilip sorunların meydana geldiği noktalara yoğunlaşarak çözüm önerileri getirmek danışmanın başlıca görevidir.
Uygulamanın tamamlanması ve sözleşmedeki sürenin dolması ile görev sona erdirilir. Fakat sona erdirilemeden önce nihai bir analiz geçekleştirilerek firmada yapılan işlemler ve etkileri yönetime raporlanır.
Danışmanlık Hizmetlerimiz
Danışmanlık hizmetlerimizi inceleyin. Siz işinize odaklanın biz çözümler sunalım.
Belgelendirme ve Denetim Hizmetlerimiz
ISO, IATF, GOST-R, CE ve HELAL belgelendirmeleri konularında sunduğumuz hizmetleri görmek ister misiniz?
Yıllık Tecrübe
Mutlu Danışan
Eğitim Organizasyonu
Bizimle İletişime Geçin
İletişim formumuzu doldurup bize mesajınızı iletebilirsiniz.
Telefon:
E-Mail:
Adres:
Tepecik Mahallesi Feridun Özbay Cad. Emrullah İş Hanı No:5 Kat:2 İzmit / Kocaeli / TÜRKİYE